Op zondag 22 september 2024 hebben Eleonore Pameijer en Aart Appelhof in de Kruiskerk de expositie ‘Componisten in Oorlogstijd’ geopend. Pameijer – internationaal bekend fluitiste – voerde het woord en speelde dwarsfluit.

Composities behoren tot Nederlands erfgoed

De ‘reizende’ tentoonstelling maakte een start in 2020 en heeft vele kerken en bijzondere plekken aangedaan, onder meer Kamp Vught. Aart Appelhof, voorzitter van de muziekcommissie van de Kruiskerk, heeft een breed programma ontwikkeld, waaronder diverse concerten waarin muziek is te beluisteren van de vergeten componisten, die onderwerp zijn van deze tentoonstelling. Zij werden vervolgd en een aantal vonden de dood in concentratiekampen

.

Na een inleidend woord van Appelhof, leidde Eleonora Pameijer de tentoonstelling in. Zij vertelde hoe zij getriggerd werd toen zij de muziek van Leo Smit speelde in het Joods Historisch Museum. Zij kwam in 1995 in contact met de zuster van Leo Smit en daar werd het idee geboren om een stichting op te richten om die vergeten componisten en hun werken uit de vergetelheid te halen. Pameijer: “De composities doen niet onder voor die van de grote namen, die we allemaal kennen. Deze composities behoren tot het Nederlands erfgoed.” Op de website van de Protestantse Gemeente Amstelveen-Buitenveldert (PGA-B) staat het overzicht van alle concerten en overige activiteiten.

Breed programma

Aart Appelhof is ‘grensoverschrijdend’ geweest in de opzet van zijn programma rondom de vergeten componisten. De muziekcommissie heeft een veel breder programma opgezet dan muziek alleen. Naast muziek zijn er onder meer lezingen en een boekbespreking.

Ambassadeur met de fluit

Zelf bracht Eleonore nog muziek ten gehore waarvoor zij het laatste stuk koos dat Leo Smit had gecomponeerd voordat hij werd afgevoerd door de Duitsers, de sonate voor fluit en piano. Ten slotte speelde ze nog een stuk van Marius Flothuis, gecomponeerd in gevangenschap in Kamp Vught, Sonata da Camera.