Bijna beloken Pasen 2020 en vrolijk verder…

Gerben Drost

COLUMN


Nog even en we sluiten de paasweek 2020 af. Het was een Pasen anders dan anders. En dat gold ook voor Pesach en zal straks gelden voor de ramadan.

De sociologie van de anderhalve-meter samenleving wordt dag aan dag geschreven. Op het domein van kerk en godsdienst al helemaal. Het is nu bijkans compleet online kerk. Denk dat RTV Amstelveen een sprong maakt in kijkcijfers. De hele Paascyclus was op televisie te volgen. Zowel RK als PKN. Daar zat je dan op Witte Donderdag met een stukje brood en een glaasje wijn bij de TV. Kerk online zal nog een poosje doorgaan op de zondagen.

Dus komen recensies los. Sommigen vinden op zondagochtend ds. René de Reuver op NPO 2 erg goed. Anderen genieten van ds. Herman Koetsveld met het Woord uit de Wester. Ook vernam ik van ZDF Fernsehgottesdienste die het bekijken en beluisteren waard zijn. Velen werden getroffen door het optreden van papa Francesco. Het is net alsof hij daar in Rome in zijn eentje de boel draaiende houdt. Op Facebook ook van alles gaande. Het morgengebed van ds. Sybrand van Dijk uit Roderwolde komt bij mij persoonlijk aan.

Vele grapjes werden in de afgelopen weken gemaakt. Zoals deze: ‘Lieve God, wilt u 2020 resetten? We hebben hier een virus’.

Plotseling was er een nieuw Paaslied. ‘This Easter celebration’ gemaakt door Carolyn Winfrey Gillette Werd spoorslags vertaald naar het Nederlands door Gert Landman: ‘een Paaslied in coronatijd’. Het werd meteen gezongen in de gemeenschappelijke Paasdienst in de Paaskerk.

Na de huidige misère – hoe gaan we daar uit ontwaken –  gaan we elkaar weer ontmoeten. Wat zal het worden? De doodsteek in de doordenderende secularisatie voor de kerk? Of komt er juist iets goeds uit voort? Af en toe zie ik iemand fietsen of op een trottoir wandelen en denk plots: die is ook van de kerk…

Het is maar goed dat ik thuis was. Ik heb achter huis een klein tuintje met vijvertje. Ooit ontworpen door zuster Cobi. Nu waren de padden gearriveerd. Elke ochtend landde er een reiger. Die moest ik dan tig keer wegjagen. Welnu de padden hebben het gered. In thuiswerkweek vier gingen ze enorm te keer. En bij dat mooie weer. Omdat het veel stiller is hebben de buren het concert meegekregen.

Te Ouderkerk aan de Amstel ook een prachtsucces. Bij de verbreding van de A9 is recent een nieuw tankstation geschrapt. Honderden bomen gered!

Op Tweede Paasdag ging ik even naar Zorgvlied. Vraag me ernstig af of het pad aan de Amstel wel anderhalve meter breed is.  Afijn, als altijd ook nog even langs de steen van Ramses Shaffy. Liggen daar onder een steentje enkele witte rozen met een foto van Liesbeth List. Het ontroerde me.

Voor de liefhebbers van orgel een tip: morgenavond online orgelconcert heringebruikname Duyshot-orgel door Evan Bogerd in een lege Westerkerk. De link tref je aan op www.westerkerk.nl

Nog even en ik kan het woord ‘online’ niet meer horen. Lieve mensen, ik mis jullie allen. Tot ziens, Deo Volente.

Gerben Drost, 17 april 2020


Caravaggio 1573 – 1610

De ongelovige Thomas

olieverf op doek (107 × 146 cm) — 1602-1603
Slot Sanssouci, Potsdam

De ongelovige Thomas – bekend om ‘eerst zien en dan geloven’- werd geschilderd door Caravaggio in een naturalistische stijl die sterk contrasteert met de geïdealiseerde taferelen van zijn tijdgenoten en van de generaties ervoor. Dat werd hem niet altijd in dank afgenomen. Sommige van zijn schilderijen werden door de opdrachtgever als té realistisch geweigerd.
De jonge Caravaggio werd wees op elfjarige leeftijd. Misschien heeft dat hem wel getekend met een zekere nuchterheid. Hij was nogal opvliegend en in 1606 doodde hij een rivaal in de liefde tijdens een ruzie.
Vanaf toen moest hij vluchten van de ene stad naar de andere. Die dramatische gebeurtenis zou de oorzaak kunnen zijn van de droeve gelaatsuitdrukkingen in zijn laatste schilderijen.