Nieuwsgierige apps

COLUMN

Saskia de Jong


Niet zo lang geleden heb ik een tracking-app van Duckduckgo geïnstalleerd op mijn mobiele telefoon, die mijn apps controleert op tracking. Duckduckgo heeft (ook) een website en zoekmachine, waarbij de privacy redelijk goed in het oog wordt gehouden. Maar dankzij deze trackingapp weet ik welke privacygevoelige informatie organisaties als Google eigenlijk vragen.

Met een nieuw geïnstalleerde app krijg je vrijwel altijd ‘gratis’ extraatjes erbij, namelijk de trackingcookies van andere digitale organisaties. En op websites van derden word je ‘achter de schermen’ gevolgd door bijvoorbeeld Google of Amazon. De eigenaar van de app en / of website gebruikt deze trackers vaak voor marketingdoelen of om analyses te kunnen maken van jouw appgebruik.

In de media had ik eerder al wel gelezen, dat onder meer Google, Amazon en Microsoft heel veel informatie vergaard tijdens het gebruik van haar apps. Zodoende probeer ik tijdens het internetten zo veel mogelijk de cookie-instellingen te weigeren dan wel mijn voorkeuren aan te passen. Ook via de instellingen van de webbrowsers, die ik gebruik; probeer ik de cookies in te dammen. Maar als een webbrowser via een update wordt bijgewerkt naar een nieuwere versie, dan moet ik de instellingen vrijwel altijd opnieuw aanpassen. Want het lijkt wel of mijn aanpassingen tijdens het updateproces ‘verloren’ gaan. Opzet? Of zou het toch ‘per ongeluk’ zijn? Enfin, noodzakelijke periodieke tijdsbesteding blijkbaar.

Via de trackingapp kun je over een periode van 7 dagen terugzien hoeveel trackingpogingen zijn tegengehouden, op welke apps deze pogingen betrekking hadden wie probeerde de informatie te krijgen en, niet onbelangrijk, wàt willen ze dan weten?

Informatie, die alle trackingapps wel vragen, betreft onder meer het volgende:
tijdzone – Android reclame-ID – apparaatmodel – versie besturingssysteem – netwerkaanbieder – plaats – staat – apparaatmerk – beschikbare interne opslag – land – postcode – en nog wat ‘onschuldige’ informatie zoals de games, die je speelt en hoe vaak je dit doet op je smartphone. Maar afzonderlijk wil bijvoorbeeld Google tegelijkertijd met de informatie van hierboven ook onder meer het volgende weten: achternaam – emailadres – geslacht – lokaal IP-adres – GPS-coördinaten – geboortedatum en je voornaam.
In totaal worden door de nieuwsgierige Aagjes minimaal tussen de 20 en 40 items verzameld, waarmee zij heel makkelijk een profiel kunnen maken en via gerichte advertenties in de getrackte app dit profiel toepassen. Maar ook, àls ze beschikken over je e-mailadres, je van reclame-email voorzien op basis van het samengestelde profiel. Hetzelfde geldt voor een IP-adres: de gerichte advertenties verschijnen dan op de website(s) die je bezoekt, want je ‘brengt’ je getrackte IP-adres mee naar een website. De adverteerders hebben deze profielinformatie gekocht van onder andere Google en jij maar denken dat het willekeurige advertenties zijn.

De meeste apps zijn ‘gratis’, maar dat is dus in feite niet zo: wanneer je in de instellingen van de ‘gratis’ app niets veranderd, verkoop je zelf in feite dus jouw eigen, (hoogst) persoonlijke gegevens aan de app- eigenaar, die er naar eigen inzicht gebruik van maakt.
Om je eigen gegevens te kunnen beschermen, zul je er wat voor moeten doen: pas de instellingen van apps en webbrowsers aan. En de nieuwsgierige Aagjes hebben wat minder informatie over c.q. van je.

Saskia de Jong, 16 juni 2023.